OCHTENDRITUEEL
Nadat we 's morgens ons jasje hebben uitgedaan en onze boekentas en drinkbus hebben weggeborgen gaan we samen naar het toilet. Daarna mogen de kinderen eerst vrij spelen in de klas. Soms is er dan ook al een aanbod (knippen, plasticine, een spelletje, schilderen, ...). Wanneer het "Goeiemorgenliedje" van Jules klinkt komen alle kinderen bijeen in de zithoek voor het ochtendritueel. Samen maken we Jules wakker en kijken of zijn broekje nog droog is. "Bravo" als dat zo is! Jules wordt aangekleed en mag bij in de kring komen zitten. Dan tellen we samen hoeveel kindjes er gekomen zijn en hangen de aanwezigheidskalender juist. Ook de daglijn (dagverloop), de weeklijn (dagen van de week) en de weerkalender (benaming van de verschillende weertypes) komt aan bod. De kinderen krijgen de kans om iets te vertellen en er volgt nog een godsdienstlesje (iedere dag steken we een kaarsje aan bij het Mariabeeld en zingen we een danklied), een contactspel, een dansje, liedje of iets anders. Daarna mogen de kinderen weer gaan spelen of deelnemen aan de activiteit die ik aanbied.
Als we naar huis gaan doen we Jules zijn pyjama aan, zetten we hem op het potje en poetsen we zijn tandjes. Hieronder zien jullie twee flinke helpers aan het werk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten